Wijk bij Duurstede-Tull en ’t Waal (Honswijkerplas)

ical Google outlook Verslag
Wijk bij Duurstede-Tull en ’t Waal (Honswijkerplas) Map

Verslag: Wiek
Foto’s: Hay

Eigenlijk had hier het verslag moeten verschijnen van de TKBN-tocht van het rondje Breda. Maar die ging door omstandigheden niet door.
Een “algelijke bacterie” maakte het water echter blauw, zodat de tocht moest worden afgelast. Volgend jaar een nieuwe kans zeggen de organisatoren, dus daar houden we ze aan!
Omdat zich 9 leden hadden opgegeven voor deze tocht hebben wij snel een alternatief verzonnen zodat niet iedereen zijn agenda weer moest bijstellen. Bovendien beloofde het mooi weer te worden.
De dag dat we de annulering kregen hebben we de route verkend en een mailtje rondgestuurd naar de aanmelders.
Uiteindelijk konden er toch nog 7 mensen mee.

Zaterdag werd de kanokar geladen en zondagochtend verzamelden we om 8.30 uur bij de club. (Met toestemming van René, waarvoor dank!) Bij de haven de kar afgeladen en de lege kar en 2 auto’s naar het eindpunt gereden. Daar een auto met kar laten staan en met de andere auto terug naar de haven in Wijk gereden. De achterblijvers hadden alle kano’s al in gereedheid gebracht en op de kanosteiger gelegd en zaten lekker in het zonnetje aan de koffie bij de havenmeester (De Graanschuur).
Om 10.20 uur vertrokken we richting Beusichem. Het was rustig voor wat betreft de scheepvaart en het weer. Zonnig met wat tegenwind, prachtige wolkenluchten, wijds uitzicht en veel vogels. Heel veel kieviten, grauwe ganzen en verschillende andere soorten gebraad/gebroed.
De eerste pauze diende zich aan vlak na het Beusichemse veer. Groot strand door de lage waterstand (1,5m lager dan normaal schat ik) en een sappige wei met een stuk of tien jonge, speelse en nieuwsgierige koeien. Ik bood Leonoor een mooi zacht plekje aan om te gaan zitten maar dat vond ze toch te smeuïg.

Met de geringe stroom mee met een snelheid van ongeveer 5,5 km per uur voeren we richting Culemborg. Voor Culemborg wilden we nog even het grindgat verkennen maar bij de ingang bleek dat de Bredase blauwalg snel was verhuisd naar dit gat. Dus, consequent als we zijn, hebben we rechtsomkeert gemaakt en zijn we de haven van Culemborg in gevlucht op zoek naar een goede uitstapplek. Dit viel nog best tegen door de lage waterstand. Als je in je boot ging staan kon je nog niet bij de steigers! Dus maar weer terug naar een strandje net voor de ingang van de haven. Dat bleek ook de instapplaats te zijn van de plaatselijke kanovereniging. Gezellig praatje gemaakt met een van de leden die op het punt stond om naar Beusichem te varen. Na het nodige naar binnen te hebben gewerkt maakten we ons op om naar de 2,5 km verderop gelegen Veldkeuken bij Het werk aan de Spoel te gaan. Ook daar weer een mooi breed strand waar we de kano’s aan land trokken. Gerard wierp zich op als vrijwilliger om bij de kano’s achter te blijven. (Later zou blijken dat dit een goede zet was!). Wij, Agniet, Joke, Jessica, Leonoor, Hay en ik wandelden vanaf de aanlegplaats van de liniepont naar het appel- en notengebakterras waar we door een klein misverstand een prachtige plek wisten te bemachtigen. Het zat er goed vol en het was er erg gezellig. En het duurde best lang voordat we door hadden dat de tijd omvloog. Na een blik op de buienradar, die voorspelde dat het rond 17 uur kon gaan regenen, besloten we om maar weer eens op te stappen. Bij het strandje aangekomen bleken er nog maar 6 kano’s te liggen! Eentje dreef er ongeveer midden op de Lek! Wat bleek nou: er was een schip voorbij gevaren dat hoge golven veroorzaakte. Die namen mijn kano en die van Hay mee de Lek op. Gerard wist mijn kano nog net op tijd te redden via de krib maar voor die van Hay was hij net te laat. Op dat moment kwamen wij net terug, dus ben ik snel in de kano van Joke gesprongen en heb de kano van Hay opgehaald. We hadden geluk dat er weinig scheepvaart was anders had het heel anders kunnen aflopen. Gerard, bedankt voor deze reddingsactie!
Het laatste stuk naar het eindpunt was nog ongeveer 6 km. Met een toenemende zijwind (kracht 3-4) en weinig stroming was het nog even lekker door peddelen. Om 16.50 uur landden we op het strandje van de Honswijkerplas op 200 meter van de parkeerplaats. Nadat alles was ingeladen, opgeladen en ingestapt in de 7 persoonsauto van Leonoor reden we met behulp van Google maps naar Werkhoven alwaar werd uitgestapt, afgeladen, uitgeladen, opgeborgen, afgerekend en bedankt voor de gezellige, mooie en afwisselende tocht.

Iedereen bedankt, het was meer dan de moeite waard!

Foto's van de tocht van Wijk bij Duurstede-Tull en ’t Waal (Honswijkerplas)