Weser

Hay en Wiek hadden al maanden van te voren aangegeven dat ze een trektocht op de Weser gingen organiseren. Ik bleek de enige te zijn die zich daar voor had aangemeld. In 2013 had ik al eens op de Weser gevaren van Hannoversch Münden tot Hameln. Nu zouden we starten zo’n 65 km. stroomafwaarts bij Holzminden en dan varen tot Stolzenau.

De planning was ambitieus: 163 km in 5 vaardagen. Wellicht had dat mensen ervan weerhouden om mee te gaan.

Zaterdag de kano’s opgeladen. Zondag werd ik thuis opgehaald. Uitgezwaaid door Henk van de Haar vertrokken we rond 9 uur uit Bunnik. Na 360 km en 2 koffiestops kwamen we om 15.00 uur aan bij Kanu-Klub Holzminden. Een prima kampeerplek, met veel bomen. Het was heel warm en dat zou de hele tocht zo blijven. Hier konden we de auto en kanokar laten staan.

Na het avondeten (maaltijd salades) gingen we het mooie stadje bekijken. Veel vakwerk huizen. Op het marktplein , in lounge bank onder het genot van een biertje op groot TV scherm WK voetbal gekeken. Het commentaar bij de wedstrijd werd gedaan door Claudia, een vrouwelijke voetbalcommentator (hebben we nog niet in Nederland).

Maandag vertrokken we voor een tocht van 28 km naar Bodenwerder. De eerste dag hadden we best veel wind tegen, soms best heftig. Daarvoor waren we al gewaarschuwd door de mensen die in mei op de Weser hadden gevaren. Gelukkig was dat alleen de eerste dag zo. Vanaf camping Himmelspforte was het nog een flinke wandeling naar het stadscentrum van Bodenwerder, het stadje van de baron van Münchhausen . Weer een prachtige stad met een terras waar we naar de wedstrijd België-Japan hebben gekeken. Wiek die een snelle verbranding heeft, deed zich te goed aan curryworst.

Dinsdag vertrokken we voor een tocht van 25 km naar Hameln. Het landschap werd steeds mooier. Onze eerste stop was bij Hajen, waar de bekende witte beeldengroep van Hüossen staat, 4 mannen met touw en kat.

Je heb daar een prachtig uitzicht met in de verte grote rokende schoorstenen. Een passant wist ons te vertellen dat het een kerncentrale voor elektriciteit was. We dachten dat die allemaal al opgeheven waren in Duitsland maar er blijken er nog zo’n 22 werkend te zijn.

Op de camping van Kanu Klub Hameln konden we ’s avonds het uiterst gedisciplineerd varen in de drakenboten aanschouwen. Naast de camping staat een prachtige silo waar Hay helemaal verrukt van was en vele foto’s van heeft genomen. Uiteraard ’s avond Hameln bekeken en op een terrasje nog even een biertje gedronken en voetbal gekeken.

Woensdagochtend vertrokken we voor een tocht van 28 km naar Rinteln. Helaas niet de Kanugasse genomen, bij verlaten Hameln maar via de sluis. Niemand kon ons vertellen of die Kanugasse nog te gebruiken was.

Het landschap na Hameln is prachtig. Wat opvalt is dat wanneer je vaart je weinig (water)vogels ziet. Veel minder dan in Nederland. Alleen tot vervelends toe blauwe reigers. Wiek heeft 2 keer een ijsvogel gespot.

De camping van Kanu Klub Rinteln met uitzicht op het prachtige stadje, dat we uiteraard bekeken hebben, vond ik zelf de fraaiste camping.

Door de grote droogte was de waterstand van de Weser lager dan normaal, maar gelukkig goed te bevaren. Wel was de stroomsnelheid lager dan verwacht. Daarom besloten we om de tocht van 40 km naar Minden te verdelen over 2 dagen en de 43 km lange tocht met met 2 overdragingen naar Stolzenau te skippen.

De eerste dag 24 km gevaren, met een koffiestop bij een natuurcamping die er lekker rommelig bij lag. De camping was gekocht door een Nederlander die de camping runt, afgewisseld door vrouw en kinderen. Hij had nog een baan in Amsterdam. Hier komt de Kalle in de Weser. Volgens de eigenaar zaten er veel ijsvogels, waterspreeuwen en beverratten maar die hebben we helaas niet gezien. Overnacht bij Holtrup op een particuliere camping “Am Weser”. Alhoewel we een prachtig plekje hadden met picknicktafel onder een walnotenboom, het was bloedheet die dag, raad ik iedereen deze camping af. We zaten namelijk vlak naast een brug waar de dag en nacht het verkeer van de A2 over raasde. Zelfs oordoppen hielpen niet. De laatste dag was het nog maar 16 km. naar Minden. Daar aangekomen kon Hay een lift krijgen van kanovaarders die hun auto gingen ophalen in Hannoversch Münden en wel even wilden omrijden lang Holzminden. Bij Kanu Klub Minden stond weer zo’n schitterend clubgebouw met prachtige keuken en doucheruimtes. De man die ons daar ontving vertelde dat de kanovereniging 200 leden telde en de jaarcontributie inclusief bootstalling slechts € 64 bedroeg. De overheid in Duitsland had voor bijna 4 ton bijgedragen in de kosten waar ze maar een klein bedrag van hoefden terug te betalen. Met zo’n dertig zeer actieve vrijwilligers organiseren ze clinics en andere kanoactiviteiten om de clubkas te spekken.

Als afsluiting hadden we ’s avonds in Minden ons “afscheidsdiner” met frites, schnitzel en curry worst, terwijl we met veel Duitsers onder een enorme partytent de spannende wedstrijd België-Brazilië keken.

De volgende dag waren we rond 4 uur weer terug in Werkhoven.

Alhoewel we niets spannends hebben meegemaakt, mede dankzij de goede voorbereiding, was het een mooie, gezellige relaxte tocht. Hay en Wiek, bedankt hiervoor.

Verslag: Joke

Foto’s : Hay

Datum:

Zondag 1 juli tot en met zondag 8 juli 2018.

Verzamelen:

1.) Briefing: tochtinformatie woensdag 27 juni om 20:00uur in clubhuis.

2.) Laden kanokar zaterdag 30 juni om 17:00uur in clubhuis en kanokar elders stallen.

Vertrek:

Zondagochtend 1 juli. Vertrekpunt en vertrektijd conform briefing 27 juni.

Thuiskomst:

In (na)middag of avond.

Tochtlengte:

163 km in 5 vaardagen.

Moeilijkheidsgraad:

3 (lengte tocht en stevige stroming bij hogere waterstanden).

Meenemen:

Complete vaaruitrusting, zwemvest, spatzeil. Stevig (water)schoeisel, droge reservekleding. Kampeeruitrusting en proviand.

Reisdocumenten.

Reiskosten:

Vanwege uit en thuis circa 800-900km afwijkend van de standaard vaarkalender. Brandstofkosten hoofdelijk omslaan (chauffeurs half geld) en treinkaartjes ophalen auto’s. Bedrag hangt af van aantal deelnemers en auto’s, nadere informatie bij briefing 27 juni.

Overige kosten:

Overnachten bij kanoclubs en campings (naar inschatting circa €10,- p.p.p.n.).

Bratwurst en overige gebruikelijke verblijfskosten.

Vaarleiding:

Wiek en Hay.

Aanmelden:

Tot twee weken voor vertrek = tot zaterdag 16 juni bij Wiek en Hay per e-mail: wiekgerry@gmail.com en hay.timmermans@gmail.com.

Start- en eindpunt:

Startpunt KV Holzminden. Eindpunt KV Stolzenau.

Parkeren:

Bij startpunt.

Nadere informatie:

Zie tekst onderstaand. Vragen bij vaarleiding.

Bij briefing deelnemers woensdag 27 juni in clubhuis uitleg over tocht, wie rijdt met wie van waar naar welk adres, vertrektijd, reiskosten, e.d..

Terugbrengen kano’s op zondag een paar dagen vooraf melden via bestuur (Riet of Erik) aan verhuurder.